Acasa Industrie ANALIZA: Anul 2009 a adus in Romania doua noi marci auto, concedieri si oferte fara precedent

ANALIZA: Anul 2009 a adus in Romania doua noi marci auto, concedieri si oferte fara precedent

de Adrian Mitrea

Caroserie Dacia Logan (sursa - Dacia)

Anul 2009 a ajuns la final, iar unii critici ar spune ca a fost unul nefast pentru industria auto din Romania. Nu prea e asa, pentru ca am avut mai multe deschideri de fabrici decat inchideri, marcile Infiniti si Chery au inceput sa fie reprezentate la noi in tara, iar cine a avut un ban pus deoparte a putut sa-si cumpere o masina la preturi mici, nemaintalnite pana acum pe plan local. In plus, au fost lansate peste 40 de noi modele de masini in Romania.

Desi o evidenta clara a concedierilor, la nivelul fiecarei industrii, vom avea, cel mai probabil, la inceputul anului 2010, marile retrageri de pe piata romaneasca si noile fabrici auto inaugurate au ajuns la urechile presei, astfel ca peisajul este clar, in linii mari.

Privind in retrovizoare, singurul lucru cu adevarat rau pentru industriasii din auto activi in Romania a fost scaderea vanzarilor de automobile cu peste 50%. Dar tocmai diperarea lor de a mentine vanzarile sus a condus la discount-uri nemaintalnite pana acum in Romania. Cine a avut bani pusi deoparte a fost avantajat. Cine a asteptat un imprumut de la banca… probabil il asteapta si acum…

Inchideri de fabrici si concedieri

Anul 2009 a avut un debut marcat de ultimul trimestru din 2008. Criza a ajuns si in Romania, desi cei mai multi analisti politici si ai industriei auto spuneau ca tara va reusi sa treaca de recesiune mai bine decat alte state din regiune.

Masina Cablaje Leoni (sursa - Leoni)Pe 12 ianuarie, angajatii Dacia se intorceau la munca din somaj tehnic. O zi mai tarziu, 2.000 dintre ei (alte surse spun 6.000) erau in strada, la Mioveni, cerand mentinerea taxei auto si pastrarea locurilor de munca din industria constructoare de masini. Ziua de 13 ianuarie avea sa ramana cea mai importanta si cea mai grea din 2009. La Mioveni s-a tinut o masa rotunda, cu directori, lideri de sindicat, politicieni si multa presa. In acceasi zi, producatorul de cablaje Leoni a anuntat ca va inchide fabrica de la Mioveni. Peste 200 de oameni au ramas pe drumuri.

Potrivit propriilor estimari, Dacia spunea ca i-au scazut de patru ori comenzile de la clientii din Romania, de la 200 la 50 de masini pe zi, semn ca nici lunile care urmeaza nu vor fi mai bune. Sunt luate in calcul noi opriri ale productiei. Tot pe 13 ianurie, seful Dacia de la acea vreme, Francois Fourmont, spunea ca ar putea renunta la un schimb in primavara, adica la 3.000-4.000 de angajati, si ca nu mai poate sustine financiar furnizorii de componente.

Circa 100.000 de locuri de munca din auto sunt in pericol daca vanzarile vor scadea cu 50%. Asa spunea vicepresedintele APIA, Brent Valmar, in ianuarie. Nu am ajuns la asemenea cifre colosale, dar efectul a fost cel scontat, desi mult intarziat. Guvernul avea sa se miste un pic mai repede cu taxa auto si lua in calcul ajutoare de stat. Deci motiv ca firmele sa nu se arunce direct la concedieri, ci sa mai astepte.

Cu toate acestea, cine nu mai putea sa duca angajatii in spate cateva luni, a concediat!

Takata Petri a disponibilizat chiar atunci 223 de angajati de la fabrica de centuri de siguranta din Arad. Eybl, producator de tapiterii auto, volane si schimbatoare de viteze, spunea ca va renunta la 1.000 de angajati, de la cele doua fabrici din Deta, pana in martie.

MichelinPe lange acestia au mai fost alte cateva mii de oameni din auto care au ramas fara joburi. O parte dintre ei aveau contracte temporare, care nu au mai fost prelungite. Doar de la Dacia au plecat 300 de sezonieri, in ianuarie, alaturandu-se celor 620 care au parasit firma in decembrie 2008.

Regula, parca tacita, a fost ca daca Dacia nu produce, furnizorii ingheata si ei activitatea. Astfel, calendarul somajului tehnic a fost aproape tras la indigo: cel al Dacia, cu cel al furnizorilor (chiar daca acestia aveau si alti clienti).

Michelin a oprit productia la uzina Silvania din Zalau timp de 18 zile, in martie. Celelalte doua fabrici au functionat normal. Tot din martie, salariile angajatilor Michelin aveau sa creasca cu 3%, la care s-a mai adaugat 2% in iunie.

Incepeau sa vina vestile bune…

Investitii pe timp de criza

Producatorul de cablaje auto Sumitomo Electric Wiring Systems (SEWS) a anuntat pe 18 mai ca va inchide o fabrica din Polonia si ca va transfera productia in unitatile pe care le detine in Romania.

Primul Ford Transit Connect asamblat in Romania (sursa - 0-100.ro)Cel mai important moment al anului, la capitolul investitii, a fost de departe inceperea productiei Ford la Craiova, pe 8 septembrie.

In plus, grupul amercian Delphi, specializat in fabricarea de componente pentru autovehicule, a inceput in octombrie productia de pompe diesel in localitatea Miroslava, in apropiere de Iasi, intr-o unitate care presupune investitii totale de 100 de milioane de euro.

Nu au lipsit nici investiitle in complexuri auto integrate (showroom, service, piese de schimb). AutotaItalia a deschis cate unul la Bucuresti, Iasi si Focsani, Autoklass (dealer Mercedes-Benz) a marcat o investitie la Ploiesti, Mercedes-Benz una la Oradea, iar BDT la Popesti Leordeni.

Forza Rossa, partenerul Ferrari in Romania, a deschis primul Ferrari Store din tara, pe Calea Victoriei din Bucuresti.

Programul Rabla, un esec inca din fasa. Taxa auto pe butuci

Taxa auto a fost subiectul principal al primelor luni din acest an. Presedintele Basescu si liderul PD-L, Emil Boc, promisesera ca o vor anula, cand premier era liberalul Tariceanu. Dupa ce a preluat Executivul, Boc a vazut totusi ca taxa auto nu e asa de rea si ca, in mod indirect, ajuta firmele auto din Romania sa mai vanda ceva, pastrand astfel locurile de munca.

Taxa Auto (sursa - gandul.info)Intre interesele samsarilor de masini si cele ale pietei auto organizate, Boc a ales varianta a doua. Dar le promisese bisnitarilor ca va elimina taxa si voturile lor contau… Asa ca Guvernul Boc a facut o schema care reducea cu o treime taxa auto. Praf in ochi pentru bisnitari, pentru ca valoarea taxei pentru masinile la mana a doua (mai ales de la Euro 4 in jos) ramanea oricum mare si descurajanta…

Oricum, discutiile politice pe marginea taxei si declaratiile fara acoperire au facut rau si samsarilor si dealerilor pentru ca a creat un efect de asteptare prelungit pe mai multe luni de zile, timp in care nimeni n-a vandut si n-a cumprat nimic.

Programul Rabla trebuia sa inceapa la 1 ianuarie, dar a fost operational in doua jumatate a lunii martie. O intarziere care avea sa penalizeze si mai mult programul. Prima de casare de 3.800 de lei, mai mare cu 800 de lei fata de 2008, nu a reusit sa stimuleze piata. Acum se vorbeste despre introducerea de vouchere si de cumularea primelor de casare in 2010. Sa vedem ce va iesi.

Programul Rabla (sursa - bloombiz.ro)In speranta ca vor vinde mai mult decat concurenta si ca vor conserva sau castiga cota de piata, unele companii au dat si ele 3.800 de lei celor care si-au cumparat anumite modele. Este vorba de Dacia si Romcar, importatorul Ford. Alte firme venit cu alte oferte, cum ar fi discount-uri consistente si solutii de finantare imbunatatite. Unii au reusit sa castige cota de piata, altii nu. Oricum, castigati au fost in mod cert persoanele care au avut bani de o masina noua in 2009.

Cele 60.000 de prime de casare alocate pentru 2009 si-au asteptat beneficiarii pana la sfarsitul anului, dar sefii firmelor din auto stiau inca de la inceput ca nu vor vinde mare lucru prin Rabla. Astfel, editia 2009 a acestui program s-a incheiat cu 32.327 masini casate, deci jumatate din tinta de 60.000 de unitati.

Problema a fost de fapt creditarea. Oamenii au simtit asta pe pielea lor. S-au calificat foarte greu pentru finantare in acest an, iar de cele mai multe ori dobanzile si alte clauze contractuale au fost descurajante. Foarte multi au renuntat.

Desi nu exista o situatie centralizata, returnarile masinilor cumprate prin leasing au atins in 2009 cele mai ridicate cote din istoria Romaniei.

Previziunile de la inceputul anului, de 130.000-140.000 de masini noi vandute in 2009, au fost reluate de vreo 3-4 ori pe parcurs. Au fost cat se poate de precise. Dupa 11 luni, vanzarile de automobile noi din Romania au totalizat 121.931 unitati. Datele pe decembrie vor confirma estimarile de la inceputul acestui an.

Concept Dacia Duster (sursa - Dacia)Un tur de forta pentru Dacia

Dacia a trecut destul de repede peste emotiile din ianuarie. A demolat pavilionul administrativ (cea mai inalta cladire de pe platforma de la Mioveni) de ziua americana a indragostitilor (14 februarie). Locul ei a fost luat de o parcare.

In februarie, sindicatul Automobile Dacia a fost informat de catre administratie ca uzina trebuie sa majoreze productia de la 1.085 la 1.200 de masini pe zi, dupa ce piata auto din Germania a fost deblocata.

Dupa acest moment a urmat o serie nebuna:

  • 23 februarie – Dacia a lansat Loganul de 5.000 de euro. Masina costa de fapt 4.995 euro cu TVA inclus prin programul Rabla, iar in afara acestuia are un pret de 5.900 euro cu TVA inclus
  • 24 februarie – Pe situl Salonului Auto de la Geneva scrie ca masina concept pe care o va prezenta Dacia se numeste ZEntry
  • 2 martie – Momnetul adevarului: ZEntry nu exista, dar Dacia a prezentat conceptul Duster
  • 13 martie – Dacia e rezervata si spune ca pastreaza o cadenta 1.200 de unitati pe zi in continuare, desi exporturile merg bine. Dacia mai anunta ca produce Logan si Sandero cu transmisii automate pentru Golful Persic. In Romania nu pot fi comandate
  • 23 martie – Duster a venit la Bucuresti. Tot atunci, Patrick Lecharpy, director design Amont Renault a spus ca Dacia va continua extinderea gamei de modele si dupa lansarea celui de-al saselea automobil din programul Logan, SUV-ul
  • 17 iunie – Lansarea Sandero Stepway. Pret de pornire: 9.200 euro inclusiv TVA
  • 22 iunie – Logan si Sandero primesc o noua motorizare pe benzină: 1,2 litri, 75 Cai Putere (CP)
  • 2 iulie – Dacia si Renault sarbatoresc zece ani impreuna. Apar primele poze cu SUV-ul. Oficialii Dacia nu comenteaza
  • 21 iulie – Prime de vacanta in valoare de 610 lei pentru fiecare dintre cei 14.000 de angajati ai companiei, valoarea totala neta a acestor prime fiind de 8,54 milioane lei (2,01 milioane euro).
  • 3 septembrie – Dacia a produs autovehiculul cu numarul un milion construit pe platforma Logan (X90), modelul aniversar fiind un autoturism Logan de culoare gri perla, versiunea de echipare Preference, destinat pietei din Romania si echipat cu un motor pe benzina de 1,6 litri
  • 22 octombrie – Stirea anului pentru Dacia: Directorul general, Francois Fourmont, se va pensiona la sfarsitul lui 2009 si va fi inlocuit de Jerome Olive. Predarea de stafeta a avut loc la petrecerea de Craciun
  • 17 noiembrie – Dacia a prezentat oficial viitorul SUV, numit Duster, care va fi lansat in prima parte a anului viitor, prin modelul de competitie Dacia Duster, pilotat de Alain Prost in cadrul Trofeului Andros
  • 8 decembrie – Apar primele fotografii oficiale cu primul SUV din istoria marcii, Dacia Duster, model care va fi disponibil in Europa din primavara anului viitor, cu o motorizare pe benzina si cu doua diesel

Infiniti EX37 GT (sursa - 0-100.ro)Infiniti si Chery, disponibile oficial in Romania

AutoItalia a devenit, de la 1 iulie, importatorul oficial al automobilelor premium japoneze Infiniti, marca de lux a Nissan. Desi segmentul masinilor premium si de lux a fost si este si el lovit puternic de criza, miscarea AutoItalia este o buna lovitura de imagine si poate fi o sursa de venit considerabila in viitor.

4 august – Sixt New Kopel anunta ca va importa pe piata romaneasca masinile producatorului Chery Automobile din China, in urma unui parteneriat semnat pe 27 iulie, distributia urmand sa inceapa dupa ce masinile vor primi certificatul de omologare conform cu normele Uniunii Europene.

Debutul Chery a fost destul de timid, fara un eveniment de lansare, dar segmentul masinilor ieftine are potential ridicat in Romania si Chery ar putea face o figura frumoasa. Pana acum, chinezii au dat dovada de neprofesionalism si de lipsa de viziune. Exemplu? Alexandros Motors, importatorul marcii Great Wall (SUV-ul Hover Cuv). A inceput cu dreptul activitatea acum cativa ani, dar s-a dat usor la fund, neavand un sprijin consistent din partea producatorului.

Mercedes-Benz (sursa - 0-100.ro)O alta miscare interesanta a fost a Mercedes-Benz. Practic, grupul Tiriac, controlat de omul de afaceri Ion Tiriac, si grupul german Daimler au semnat pe 13 noiembrie un acord prin care Daimler preia participatia de 49% detinuta de Grupul Tiriac in cadrul Mercedes-Benz Romania.

Mutarea nu are implicatii sociale notabile, dar este importanta pentru mediul de afaceri. Implicarea mai puternica a Mercedes-Benz in Romania nu poate fi decat un semnal pozitiv, dar, pe de alta parte, imperiul lui Tiriac pierde din putere. Probabil vor urma si „pierderile” de angajati.

Fara saloane auto si fara viziune

In octombrie trebuia sa aiba loc Salonul International Auto de la Bucuresti (SIAB), anulat insa la sfarsitul lui 2008, din cauza crizei. Ultima editie a SIAB a fost in 2007, urmatorea vine in 2011.

In schimb, Premium Expo vroia sa organizeze un eveniment auto in toamna, denumit „Salonul Auto Bucureşti & Accesorii” (SAB&A), la care urmau sa participe reprezentanţii mai multor marci de masini. Ideea, nascuta la inceputul lunii iulie, a murit doua luni mai tarziu, tot din cauza crizei.

Renault Fluence Z.E. (sursa 0-100.ro)Un alt eveniment a murit inainte sa se nasca. Salonul Moto & Accesorii urma sa fie organizat de Nef Expo intre 3 şi 5 aprilie. Cu doar cateva saptamani inainte organizatorii au decis sa anuleze evenimentul, din lipsa de participanti. Tot din cauza crizei.

Singurul eveniment auto notabil ramane astfel Renault Roadshow, tinut pe 10 si 11 octombrie la Bucuresti.

Pe langa lipsa unor saloane auto, vectori de imagine si tehnologie, Romaniei pare sa-i lipseasca si viziunea in ceea ce priveste mobilitatea de maine.

Renault spune ca aduce Fluence Z.E. (masina 100% electrica) in 2011 la noi in tara si ca poarta discutii pentru implementarea unor puncte de reincarcare intr-un „mare oras din tara”. Din septembrie si pana in prezent n-a mai aparut nimic pe tapet.

Alte tari, precum Franta, Germania si Portugalia, au anuntat programe guvernamentale menite sa popularizeze masina electrica. In aceste state vor fi construite fabrici pentru baterii destinate masinilor electrice.

Romania? mai sta o tura…

3 comentarii

the gigi 29 decembrie 2009 - 22:49

foarte tare analiza

Reply
Madz 28 aprilie 2010 - 21:46

Foarte buna analiza! Felicitari!

Reply

Lasa un comentariu