Acasa Romania Cum sa conduci pe timp de iarna. Sfaturi practice ca sa-ti feresti masina de accident

Cum sa conduci pe timp de iarna. Sfaturi practice ca sa-ti feresti masina de accident

de Adrian Mitrea

(sursa - 0-100.ro)

Iarna si-a intrat oficial in drepturi, iar in unele zone din tara deja a nins abundent, facand condusul o povara. Anvelopele de iarna, frana de motor si atentia sporita sunt doar cateva elemente indispensabile iarna, dar nu sunt suficiente. Mai jos poti citi cateva sfaturi in legatura cu sofatul pe timp de iarna, care te-ar putea salva de la o tamponare si de la a pierde timp si bani prin service-uri.

Indiferent daca ai echipat sau nu masina cu anvelope de iarna, verifica la o vulcanizare presiunea din fiecare pneu. O roata mai dezumflata decat alta accentueaza tendintele masinii sa derapeze in stanga sau in dreapta, mai ales pe asfalt alunecos. De asemenea, ai grija ca presiunea din fiecare roata sa fie un pic mai mica (de regula 0,1-0,2 atmosfere mai putin) fata de cat recomanda producatorul, deoarece rotile mai dezumflate au aderenta mai buna.

Daca inca nu ti-ai cumparat anvelope de iarna, poate ca e timpul sa o faci. Chiar si niste cauciucuri de sezon mai ieftine sunt mai bune decat unele de vara sau decat cele all-season. O scurta vizita pe site-urile specializate arata ca preturile sunt cuprinse intre 130 si 350 de lei / anvelopa pentru cele mai intalnite dimensiuni de jante: 14 inci, 15 inci si 16 inci.

Anvelopele de vara au o compozitie mai dura, pentru a rezista la temperaturi ridicate, iar canelurile de pe suprafata cauciucului au un profil special pentru vara. Deci iarna cauciucul se va intari foarte mult, din cauza frigului, si distantele de franare vor creste foarte mult. O investitie in cauciucuri de iarna se poate dovedi chiar foarte mica in comparatie cu o reparatie minora a caroseriei oricarei masini.

Lucreaza mai mult cu oglinzile, franeaza din timp si foloseste frana de motor

Chiar daca tu ai montat anvelope de iarna pe masina ta si poti opri repede, nu se stie niciodata cu ce viteza te va lovi masina din spate, care (poate) nu are cauciuri adaptate.

Daca franezi din timp si pastrezi o distanta mare in raport cu masina din fata ta, il „obligi” pe soferul din spatele tau sa nu bruscheze masina lui si sansele unui impact scad.

Supravegherea permanenta a oglinzilor iti permite sa reglezi distanta fata de masina din spate. Suna ciudat, dar nu uita ca iarna este foarte important sa pastrezi distanta si in raport cu masina din spate si ca poti controla asta, chiar daca nu tine integral de tine.

Frana de motor (sau trecerea dintr-o treapta de viteza superioara intr-una inferioara) te ajuta sa incetinesti mai eficient iarna, dar nu te poate scapa de situatii limita. Prin urmare, este esential sa anticipezi ce se va intampla in urmatorii 50 de metri si incearca sa iei piciorul de pe acceleratie de indata ce constati ca trebuie sa incetinesti rapid sau sa opresti.

Nu te increde niciodata in materialul antiderapant imprastiat de autoritati! In cele mai multe orase / judete imprastierea se face manual. Astfel, nisipul cu sare nu acopera toata suprafata pe care vei frana tu si te vei gasi in situatia in care rotile masinii tale vor traversa mici portiuni de gheata, facand franarea aproape la fel de dificila ca in cazul unui asfalt complet acoperit cu gheata.

Atentie la pietoni si in parcarile amenajate

Ia intotdeauna in calcul ca nu doar masinile aluneca si ca te poti trezi oricand cu un pieton cazut in fata masinii. Fii foarte atent in zonele intens circulate de pietoni, cum ar fi pietele si statiile mijloacelor de transport in comun.

Fii foarte atent in parcarile hipermarket-urilor pentru ca aici de regula nu imprastie nimeni material antiderapant si te poti alege foarte usor cu o tamponare. Atentie mare si in parcarile subterane sau supraterane deoarece curentul de aer ingheata micile picaturi de apa si zapada care cad de pe masini, devenind un patinuar foarte stramt si periculos.

Fa teste cu masina cand nu e trafic

Incearca sa iesi cu masina noaptea, cand traficul este foarte redus sau chiar zero, pe strazi largi sau unde nu sunt masini parcate, si sa te acomodezi cu reactiile masinii in conditii de iarna. Simuleaza diverse situatii (frana brusca, viraj, etc…) la 30 km/h si apoi, dupa ce vezi cum reactioneaza masina, incearca sa cresti viteza de test pana la 50 km/h.

Repet, fa asta doar pe strazi foarte libere, necirculate, fara copaci sau stalpi prin preajma. Cunoasterea reactiilor masinii pe gheata / zapada este esentiala. Daca te opreste Politia si te intreaba „de ce te joci?”, spune-i ca ai iesit special atat de tarziu pentru a testa masina in conditii de aderenta redusa. Este foarte important sa faci asta daca nu ai mai condus deloc iarna sau daca ti-ai schimbat masina de la ultima ninsoare incoace.

Incearca sa vorbesti mai putin la telefon, chiar daca ai hands-free (maini libere), atunci cand te afli la volan. Vremea rea penalizeaza mult mai repede si mai grav orice moment de neatentie.

Ai grija unde si cum parchezi

Parcheaza intotdeauna cat mai aproape de bordura, de preferat pe strazi mai putin circulate. Evita sa opresti „oblic” sau sa lasi masina in alta pozitie decat cea a masinilor din jur pentru ca un sofer neatent ar putea sa ti-o loveasca.

In plus, locurile de parcare improvizate pe trotuare, etc… sunt mai putine iarna din cauza faptului ca unele sunt ocupate de mormane de zapada. Deci ai grija unde lasi masina, mai ales ca ridicarea automobilelor lasate aiurea este la moda in Romania.

De asemenea, fii atent(a) la manevrele care necesita escaladarea unor borduri. Acestea sunt mult mai alunecoase iarna si pot „fura” fata sau spatele masinii, trimitand-o fix in autovehiculul / stalpul / copacul de langa.

Nu in ultimul rand, lasa masina acasa, macar pana se dezmeticesc drumarii si deszapezesc un pic drumurile.

Incearca sa mergi mai mult cu transportul in comun, pentru ca de cele mai multe ori vei ajunge mai repede decat cu masina si vei scapa si stresul accidentelor.

Daca ai si tu un sfat, il poti scrie mai jos.

4 comentarii

andy 16 decembrie 2009 - 10:53

Cultura romanului posesor de Q7 spune ca indiferent de vreme nu se face sa te amesteci cu ''praful'' din tramvai.

Reply
andy 16 decembrie 2009 - 08:53

Cultura romanului posesor de Q7 spune ca indiferent de vreme nu se face sa te amesteci cu ”praful” din tramvai.

Reply
knine 16 decembrie 2009 - 12:43

Eu nu sunt soferita de mult timp (numai 3 ani) insa am putin mai mult de 100.000 km la activ condusi, si in tot acest timp, am observat ceva foarte interesant pe timp de iarna. Am fost de fata (in masina alaturata de pe cealalta banda) cand a avut loc un accident din cauza unui copil de vreo 19 ani ce conducea masina lui taticu' – un Audi Q7. Era lumina rosie la semafor si eu si cu Q7 eram pe cele 2 benzi pe un sens, asteptand ca pietonii sa treaca si sa vina culoarea verde… Eu, spre deosebire de multi alti soferi, tin piciorul pe pedala de frana chiar si atunci cand stau si astept la semafor. Copilu' din Q7 nu facea acelasi lucru. Asa ca a venit cu vreo 60km/h o Dacie veche in spatele Q7-lui si l-a lovit din plin, iar Q7-le a inceput sa se duca in fata, peste 3 oameni care treceau nevinovati pe trecerea de pietoni. Stiu ca 40km/h cu cat a derapat acel Q7 nu pare mult, insa cand da peste un copil de 4 ani care era de mana parintilor – e nasol! Nu stiu ce s-a intamplat pe urma, eu am stat de am dat declaratii la politie, insa au venit cateva ambulante…

Drept pentru care sfatul meu e sa fiti vigilenti si cand stati si asteptati la semafor…

Reply
knine 16 decembrie 2009 - 10:43

Eu nu sunt soferita de mult timp (numai 3 ani) insa am putin mai mult de 100.000 km la activ condusi, si in tot acest timp, am observat ceva foarte interesant pe timp de iarna. Am fost de fata (in masina alaturata de pe cealalta banda) cand a avut loc un accident din cauza unui copil de vreo 19 ani ce conducea masina lui taticu’ – un Audi Q7. Era lumina rosie la semafor si eu si cu Q7 eram pe cele 2 benzi pe un sens, asteptand ca pietonii sa treaca si sa vina culoarea verde… Eu, spre deosebire de multi alti soferi, tin piciorul pe pedala de frana chiar si atunci cand stau si astept la semafor. Copilu’ din Q7 nu facea acelasi lucru. Asa ca a venit cu vreo 60km/h o Dacie veche in spatele Q7-lui si l-a lovit din plin, iar Q7-le a inceput sa se duca in fata, peste 3 oameni care treceau nevinovati pe trecerea de pietoni. Stiu ca 40km/h cu cat a derapat acel Q7 nu pare mult, insa cand da peste un copil de 4 ani care era de mana parintilor – e nasol! Nu stiu ce s-a intamplat pe urma, eu am stat de am dat declaratii la politie, insa au venit cateva ambulante…
Drept pentru care sfatul meu e sa fiti vigilenti si cand stati si asteptati la semafor…

Reply

Lasa un comentariu